ONDERNEMER IN BEELD
Babs en John - De Staet
Ondernemer in beeld
Bladel Centrum is trots op de ondernemers in het centrum en vind het belangrijk dat deze ondernemers ook een gezicht hebben.
Niet alleen (her)ken jij de ondernemers, maar onze ondernemers kennen jou ook. In Bladel Centrum ontstaat er nog echt contact.
Natuurlijk ben je van harte welkom in Bladel Centrum om dit zelf te ervaren. Onze ondernemers ontmoeten je graag!
Babs en John - De Staet
Bladel Centrum is een oase van gezelligheid. Hier in het dorp proef je de lokale sfeer en kun je genieten van de gastvrijheid. Restaurant De Staet is daar een perfect voorbeeld van, met zijn warme ontvangst en authentieke gerechten. Afgelopen week ging ik hier op bezoek, om de sfeer, gezelligheid en al dat lekkers eens zelf te ervaren! In dit interview vertellen de eigenaren over hun unieke concept en hoe ze ervoor zorgen dat elke gast zich thuis voelt. Ze omschrijven zichzelf als net iets anders, maar toch weer gewoon.. En na dit interview kan ik je verzekeren, dat STAET vast!
Ik word verwelkomd door Babs die met veel enthousiasme begint te vertellen.
Ik vraag haar nieuwsgierig wat de drijfveer was om hun bedrijf op te starten.
Babs vertelde mij dat ze altijd al een passie heeft gehad voor de horeca, ondanks haar voorgaande werk, wat heel anders was. Ze werkte namelijk bij de politie. Babs droomde al langere tijd van een eigen plek, waar ze mensen blij kon maken met lekker eten en drinken. John had al een eigen bedrijf ‘De Koster’ en wilde graag uit het nachtleven. Wel wilde hij graag door als eigen ondernemer. Toen het pand, waar ze nu in gevestigd zitten, hen getipt werd, waren ze gelijk enthousiast! Dit werd ‘De Staet’, ze wisten alleen nog niet in welke vorm.
Wat ze wel beiden zeker wisten, was dat iedereen zich welkom moest voelen, of je nu in je spijkerbroek of 3-delig pak aan komt zetten. Ik ben benieuwd en vraag Babs hoe ze eigenlijk op de naam van hun bedrijf gekomen zijn. Ze vertelt dat ze al een tijdje op zoek waren naar een naam die echt bij hen paste. Iets wat de sfeer van de zaak zou weergeven. Toen ze erachter kwamen dat het pand de historische naam 'De Markt Staete' had, waren ze er vrij snel zeker over: ‘De Staet’ was de juiste benaming voor hun restaurant. Het klinkt vertrouwd en herkenbaar, vertelt Babs.
Ook ik voelde me bij binnenkomst direct thuis en vraag me af of mensen dit dan ook met hen delen. Ik vraag Babs daarom: Wat is het allerleukste compliment dat jullie ooit van een gast hebben gekregen? ‘We krijgen natuurlijk veel leuke reacties van onze gasten’, vertelt Babs. Maar wat voor ons echt een compliment is, zijn de momenten waarop mensen zeggen dat ze zich hier zo thuis voelen. ‘Dat ze even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en gewoon lekker kunnen genieten’, vertelt ze verder.
Ondertussen haakt John aan. Ik bedenk me dat er zich in een horecazaak vast veel mooie momenten voordoen en vraag hen of ze iets waardevols geleerd hebben, in de tijd dat ze samen 'De Staet' al runnen. 'Ik denk dat onze medewerkers daar een perfect voorbeeld van zijn', vertelt Babs. 'Wij vinden het namelijk bijzonder om te zien hoe mensen enorm kunnen groeien en ontwikkelen binnen een bedrijf.' Je bent zelf als een soort kameleon, omschrijft ze. 'Je past je constant aan naar de omstandigheden en vult elkaar aan waar nodig.' Door ze de ruimte te geven om te leren en te groeien, hebben we een hecht team opgebouwd waar we trots op zijn.'
Ik vind het mooi om te horen, zo’n hecht team, dat is goud waard! Maar hoe doen ze dat eigenlijk, zorgen dat het team gemotiveerd blijft en met plezier naar het werk blijft komen?
Babs vertelt: ‘We vinden een goede balans tussen inzet en ontspanning belangrijk. Door regelmatig leuke dingen te organiseren en een open sfeer te creëren, houden we onze medewerkers gemotiveerd en betrokken’. Dat is iets waar ze trots op mogen zijn! En dat woord, ‘trots’, hoor ik vaker terugkomen. Ik ben benieuwd of ze ook een drankje of gerecht hebben waar ze trots op zijn.. Een zogeheten ‘signature dish’.
‘Ja! De Baraquito’, lacht John gelijk.
‘Dat is een heel zoet drankje’, vult Babs hem aan. Ik laat me vertellen dat veel mensen het drankje nog niet kennen, maar als ze het eenmaal geproefd hebben, ze verkocht zijn. Het drankje is opgebouwd in laagjes, met koffie en likeur. ‘Wil je er een proeven?’ vraagt John me met veel enthousiasme.
Ik stem toe, waarna het drankje voor mij klaargemaakt wordt door een van de medewerkers.
‘Naast de Baraquito zijn we ook heel trots op onze eigen gin’, vertelt John verder. We hebben die zelf ontwikkeld, op basis van lavendel en peper. Het is een drankje waar ze hun eigen stempel op hebben kunnen drukken.
De creativiteit spat van het stel af, zouden ze zelf ook de volledige menukaart samenstellen? Ik ben benieuwd waar ze inspiratie vandaan halen. Babs en John zijn echte foodlovers, dat begrijp ik direct uit hun antwoord. ‘Uit eten gaan is voor ons ook een soort van inspiratiesessie’, vertelt John met een glimlach. Ze proeven van alles, kijken naar presentaties en bedenken hoe ze het net even anders zouden kunnen doen. Ook brainstormen ze samen met de kok over nieuwe ideeën. Babs en John vinden het belangrijk om de kaart regelmatig te vernieuwen, zodat er altijd wel iets nieuws te ontdekken valt voor de gasten. ‘We proberen altijd een goede mix te maken van klassieke gerechten en nieuwe, verrassende smaken’, vertelt John. ‘En vergeet de feestdagen niet!’, vult Babs aan. ‘Daar maken we altijd wel iets speciaals van.’
Het klinkt veel belovend, en terwijl ik mijn Baraquito opdrink vraag ik hen tenslotte: Wat zijn volgens jullie dan onmisbare ingrediënten voor een geslaagd diner?
‘Dat gaat bij ons om veel meer dan alleen lekker eten’, vertelt John. Het gaat om de hele ervaring. Natuurlijk is het belangrijk dat het eten goed is, maar minstens zo belangrijk is de sfeer, de bediening en het gevoel dat je krijgt als je binnenkomt. Het gaat erom dat je je als gast echt gezien en gewaardeerd voelt, gaat Babs verder. ‘En natuurlijk speelt ook de omgeving een grote rol. Een gezellige ambiance, sfeervolle muziek en een mooie aankleding dragen allemaal bij aan een positieve ervaring’, eindigt John. Ik denk dat ‘De Staet’ hun woorden meer dan waarmaakt, ze koken hier niet alleen met ingrediënten, maar ook met passie en plezier. En dat proef je! De Baraquito is hier al een heel goed voorbeeld van..